Pemanis pengganti gula untuk pengidap diabetes

Ada di kalangan pengidap diabetes yang tidak mampu menahan kehendak selera makan dan minum seperti tidak mengalami apa-apa penyakit. Mereka tidak mengikut diet yang disarankan oleh doktar supaya dapat mengawal kandungan gula dalam darah. Tanpa memikirkan akibatnya, tabiat pemakanan yang tidak sihat tetap sukar di kawal. Semua ini banyak di kaitkan dengan makan yang disediakan untuk mereka adalah tawar berbanding sekeliling mereka.



Namun dengan penemuan beberapa sumber pamanis yang dapat menggantikan fungsi gula adalah dapat membantu masalah lebih-lebih lagi mereka yang tidak mampu menahan selera. Paling tidak makan itu ada la sedikit rasa. Mana tidak nye, untuk menelan kena lah melalui anak tekak dulu.

Dua pemanis tersebut ialah daun stevia dan ekstrak tebu hitam asli dan telah pun berapa di pasaran untuk terus di gunakan.


  1. Produk daun stevia.
    Produk berasaskan daun stevia telah di pelbagaikan mengikut kerperluan pengguna. Terdapat beberapa produk daun stevia di pasaran seperti:

    Stevia Sugar Corporation

    Produk seperti Surevia, Surevia Stevia Drop, Dr Sweet Tea, Cafevia Coffee and Dr Sweet Stevia Goat Milk.

    Stevia Sweet

    Produk seperti gula My Stevia dan produk berasaskan Jus dan cordial campuran stevia berperisa buah-buahan.
  2. Pati tebu hitam asli

    Produk berasaskan tebu hitam asli yang telah di ekstrak dan di tapis sehingga hampir tiada kalori, kolesterol, karbohidrat dan saccharine. Ia selamat untuk pengidap diabetes.

    P3 Sweetener Global

    Produk pengganti gula in telah diperkaya dan dipelbagaikan seperti P3 Sweetener, P3 Sweetener berperisa dan Nano Sugar Granulates.